eliassonjonas.blogg.se

kulturkrockar

Publicerad 2013-01-15 04:37:16 i Allmänt

Något som jag har märkt att här i Costa Rica är det väldigt vanligt att man säger ja till saker som man sen inte gör, utan att säga till. Min värdfamilj här i CR, bjöd hem en annan familj på mat. Så vi fixade till mig och väntade. Sen visade sig att dom andra aldrig kom, så jag frågade varför, om det hade hänt något osv. Men min värdmamma svarade bara att nej, dom har inte hört av sig. Jag tänkte direkt usch va fult gjort. Men då sa Nina (min värdmamma)
att här i CR är det väldigt vanligt att man säger ja tillsaker bara för att vara artig, utan att faktiskt göra dom. 


Jag har nu även jobbat min första dag. Jag är på en skola/dagis, och hjälper till med en grupp med 20 barn som är mellan 3-5 år gamla, här gör jag allt som man gör på ett dagis, typ att måla, ha sångstunder och självklart spelar vi fotboll. Jag skall även hjälpa till en annan grupp som är 10åring som behöver extra hjälp i engelska. Vilket jag ska börja med så såming om. 
 
Det som jag tror kan svåra till det hela lite, är barnagan. Här i CR är det okej att örfila barn. Vilket i mina svenska ögon är hemskt. Men så är det bara. Jag kan väl tyvärr inte ändra på det. Men har sagt till min chef att jag absolut inte tänker tolorera det på något vis, och det var okej för henne. Hur skall man regare om det händer? mitt svar är bara att jag hoppas att det inte kommer hända. Men ja, vi får se helt enkelt.
Det andra som är lite jobbigt är att jag måste jobba i långbyxor och helst i långtröja. Ni kan tänka er som känner mig, Jonas + 28 grader + varma kläder = not good. Men skall vara en fin pojke och göra som dom säger innan jag tänker ta upp frågan nästa vecka.
 
På onsdag skall vi ha typ grillkväll med alla svenskavolontärer som är här i lander. Kan bli grymt tror jag. Nej nu klockan över nio så skall allt hoppa i säng.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela