eliassonjonas.blogg.se

Rätt Eller Fel?

Publicerad 2013-01-24 01:09:00 i Allmänt

Här sitter jag nu med huvudet fullt av tankar, magen full av mat och näsan full av snor. haha, nästan i alla fall. Igår var det en väldigt lugn dag på jobbet så passade på att fråga en av de anställda angående barnagan som finns i landet, hur det ser ut på "dagiset" osv. Hon svarade att hon gärna ställde upp, och att jag fick dela med mig av det. Så hon sade ungefär så här: "Här i Costa Rica finns barnaga. Det är en lag som har funnits en väldigt lång tid, som människorna har vant sig med och därför inte ser det som ett problem. Den har blivit betydligt snällare med åren, och inte alls som det var förr när barn fick ordentligt med stryk, utan någon vidare anledning. Dock finns det barn här i CR som blir slagna utan anledning och utan få hjälp. Men denna metod (i brist på bättre ord) kan också användas på ett positivt sätt. Till exempel, när barnen går i skolan och kommer hem med ett dåligt betyg så får barnen en smäll. Då lär dem sig att de måste plugga och därmed får betyg och en utbildning." Hon säger vidare att i det flesta hemmen här, har dem regler och när någon av dessa regler bryts blir oftast följden något i from av: Tv-förbjud, inga kompisar på en vecka eller inget lördagsgodis. MEN om någon regel bryts flertal gånger så blir det oftast "rumpsmisk", barnet får då förklarat för sig varför, får sina rapp och får sedan gå in på sitt rum. Efter en stund går förälder in pratar med barnet och ser till att det kommer örens. Hon sade sedan angående dagiset är det inte tillåtet att slå eller på något sätt skada ett barn, det längsta man kan gå är att ta tag i armen och säga i från. Dem använder sig istället av en skamvrå. Dit får barnen gå när de har gjort något olämpligt, som att man är stökig, bråkar eller helt enkelt vägrar att lyssna. Jag får inte ta några bilder, på varken barnen eller lokalen, vilket jag tänker respektera. Så tyvärr får ni inte se några bilder. Dagiset jag är på är huvudsakligen för barn som inte kan vara hemma då det brukas alldeles för mycket våld i hemmet. (Här i CR är det tyvärr väldigt vanligt att kvinnor också blir slagna). Fick en helt annan inblick i dagiset efter att jag hörde detta, och kan nog tycka att jag borde ha fått det förklarat för mig på direkten. Men spelar ingen roll egentligen, nu vet jag om det. För övrigt är jag väldigt glad att jag är här och hjälper till. Det känns verkligen som att alla inblandade verkligen tar åt sig och tycker att det är bra. Vilket får mig att känna att min vistelse här blir betydelsefull.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela